Stad i ljus, i ett land utan namn. Ge mig liv, där allting föds på nytt.

Fick en låt i huvudet häromdagen där jag vandrade längs hamnens ombytta bild. En gång i tiden så ekade hammarslagen längs kajen och tusentals arbetare byggde fartyg kända över världen. Göteborg förknippat med sina varv och för Volvo.
Nu när man längs kajen promenerar så ser det synnerligen annorlunda ut än på varvens tid. Där stora fartyg på tusentals ton en gång fick sina sista nitar fastslagna och sin färg målad finns nu hysteriskt dyra lägenheter och likt svampar ur marken skjuter nya byggnader upp för varje minut. Nu gillar jag dock detta område väldigt mycket, och finner det avkopplande att vandra längs kajen en mörk och kulen kväll, men likaså njuter jag av att välkomna solens värme en sommardag längs kajen sittandes och läsandes en god bok. Ja Ge mig liv, där allting föds på nytt.
Är allt fint området kring Eriksberg och Sannegårdshamnen, och livet är föränderligt.
Grymt bra låt från melodifestivalen 1988 sjungen av Tommy Körberg
 
"Min resa var mot solen, långt bortom alla slutna rum,
Där allting är oändligt, och alla gränser har förevigt suddats ut.
Jag ville se miraklet, och höra ord som föder liv,
Bli buren av en styrka, som bara växer när jag anat mitt motiv.

Stad i ljus, i ett land utan namn,
Ge mig liv, där allting föds på nytt.

Och så när allt förändrats, när tiden inte längre finns,
Så ser jag oss tillsammans, och då är resan slut,
Det enda som vi minns.

Stad i ljus, i ett land utan namn,
Ge mig liv, där allting föds på nytt.
Stad i ljus, i ett land utan namn,
Ge, ge mig liv, där allting föds på nytt"
 
En kommentar publicerat i Allmänt, Foto, Historia;
Taggar: ByggaNytt, Eriksberg, Fartyg, Förändring, Göteborg, GöteborgsStad, Hamnen, Kajen, Natten, Njuta, Ostindiefararen, Sannegårdshamnen, Solen, Sommaren, StadiLjus, Vandrar, Varv, Volvo, historia
#1 - - Ana Kroatien:

Jättefin låt!! Makes me think... :)