saluti dalle vacanza och tips på en enkel nötfri Pesto

Ledig nu några dagar efter en intensiv arbetsperiod på grund av stormen som drog in i helgen. Började med ett träningspass på gymmet och cyklade lite för att hålla flåset uppe, Skulle egentligen tränat fotboll idag, men det får bli träningen på torsdag istället för mig.
Firade den lediga kvällen efter träningen med ett glas vitt vin. Vin är så spännande och efter många år inom restuarang och hotell så lärde man sig lite, men finns så mycket att lära och vill lära mig mer.
Jo något som jag gillar att göra är egen Pesto. Är riktigt enkelt. Bara ta Vitlök, Olivolja (gärna en bra olja), färsk Basilika, Lagrad Italiensk hårdost (finns flera olika som fungerar bra jag brukar använda Parmigiano-Reggiano men fungerar alldeles utmärkt också med Grana Padano), Salt och Peppar (brukar använda havssalt flingor). Normalt brukar det vara Pinjenötter i, men jag använder Solroskärnor istället då min kära sambo är allergisk mot pinjenötter. Sedan bara mixa allt och smaka av och eventuellt krydda lite mer. Mängd och så får man nästan testa sig fram vad man gillar, men kanske ta det lite lugnt med vitlöken då den kan ta över för mycket annars. Brukar odla egen Basilika på sommaren och det är ju oslagbart, men Basilka från affär fungerar bra.
Så gott att ringla på pastan kanske med lite Balsamico också.
Håller händerna ihop och ber för ett bra nytt år, och hoppas sommaren kommer tidigt.
 
 
 
 
 
0 kommentarer publicerat i Allmänt, Mat och Dryck;
Taggar: Arbete, Basilika, Cykla, Fotboll, GranaPadano, Gymmet, Italien, Krydda, Köket, Ledighet, MatTips, Matlagning, Nötter, Odla, Parmesan, Pasta, Pesto, SaltochPeppar, Solroskärnor, Sommaren, StormenEgon, Träna, Vin, Vitlök, VittVin, allergi, fotbollsträning, mat