Idag tänkte jag på en hällmålning och på hur uppenbart allting var för en stund

Idag mindes jag en dag i slutet av sommaren då jag och mitt hjärta besökte en fin hällmålning vid Tumlehed i Göteborg. Den är från slutet av stenåldern troligen eller kanske äldre bronsålder. När målningen gjordes så var havsnivån säkerligen runt 20 meter över dagens nivåer. Att den har klarat sig så bra beror delvis på att den här hällmålningen likt många andra är målade under ett litet klippöverhäng, det vill säga den är ganska skyddad mot direkt regn. Den upptäcktes ganska sent på 1970-talet har jag för mig även om jag tror den var känd lokalt även innan det. Man vet inte exakt varför man målade eller ristade eller vilket syfte/funktion det hade, men det finns många teorier.
Utsikten från målningen idag. Bilden tagen från hällmålningen.
Jo målningen finns en bit upp men då det begav sig och den målades så var det hav man såg. Jo nu till det som kändes så glasklart när jag stod där även om jag kan mycket lite om hällmålningar. Mina arkeologiska områden är Pre-Colombiansk period i Amazonas samt Nordisk järnålder och främst fornborgar, men jag har fiskat en del och under hällmålningen alltså under havsnivå när det begav sig och hällmålningen målades så finns detta.
Det kändes som ett prefekt ställe för fisk att stå, och när detta var hav så stod det säkert stora mängder fisk där under och tryckte och kan det inte bara vara så att målningen indikerar att här är bra att fiska och framför allt med nät då det ser ut att vara ett nät på målningen tillsammans med fiskar, och att det fanns gott om vilt i skogen på berget/ön då det även finns målat. Kan det inte bara vara så enkelt att det var en slags skylt om vad som fanns att erbjuda här. Men jag är ingen hällmålningsexpert men det kändes logiskt i alla fall just där och då när jag stod där och njöt av sommaren, naturen och arkeologin.
 
 
0 kommentarer publicerat i Arkeologi
Taggar: Arkeolog, Arkeologi, Bronsålder, Fiskar, Förhistoria, Hällmålning, Sol, Sommaren, Tumlehed, Utsikt, Värme, funderar, historia, målning, stenåldern, teorier