Spännande föreläsning med fornborgarnas Zlatan, Kvällsstad och fotboll

Igår så var det en föreläsning med vad jag kallar är Sveriges fornborgars svar på Zlatan, och så presenterade jag också honom Michael Olausson för publiken. Var allt lite nervöst att presentera sin fornborgsidol. Michael var på Universitetet och pratade om hans projekt om Runsa fornborg vilket var aktiv främst under folkvandringstid. Projektet har varit verksamt under ett antal år och de har hittat mycket intressanta föremål, lämningar varav en hallbyggnad inne i själva fornborgen vilket snarare var en höjdbosättning för eliten snarare än en tillflyksort vilket man ofta felaktigt anser att i princip alla fornborgar har varit. Var så roligt också att hjärtat var med och lyssnade. Hon har varit på alla cirkelträffar, och brukar följa med mig upp på fornborgsbergen.
Ett besök till Runsa måste det bli till våren 2015 då de återigen ger sig ut i fält. Michaels föreläsning hänger lite ihop med den studiecirkeln som jag är en av cirkelledarna för. Cirkeln heter Ofred i Folkvandringstid.
Idag var jag på min kvällskurs om Förintelsen, och idag fick vi ut vår hemtenta. En mycket viktig och intressant kurs om ett fruktansvärt ämne. När jag gick från Universitetet så fotade jag lite. Staden är allt ganska fin så här på höst/vinterkvällen.
På kvällen blev det Champions Leaguefotboll och bläddrande mellan Malmö FF-Atletico Madrid och Juventus-Olympiacos.
Minut 21 gjorde mästaren mål på en frispark.
 
0 kommentarer publicerat i Allmänt, Arkeologi, Fotboll, Historia;
Taggar: AndreaPirlo, Arkeolog, Arkeologi, ChampionsLeague, Folkvandringstid, Fornborgar, Fotboll, Föreläsning, Höjdbosättning, Hösten, Juventus, Järnåldern, Kvällen, Kvällskurs, Livet, Olausson, Pirlo, Runsa, Studiecirkel, Tenta, Vinter