Julen närmar sig och nu skall det pyntas och donas, men också tänkas efter

Efter dagens arbete så blev det att i år igen ta fram tomtarna och julstakarna. Nu skall 1 advent och kommande Julfirande förberedas. Vi skall in i julstämningen och nu skall glöggen dofta, granen barra, Lussekatterna intas, musten rinna ner för strupen och julsånger höras i varenda vrå.
Jag älskar Julen och hela förberedelsetåget inför Julen.
Lägenheten skulle Julförberedas. Granen kommer dock in till Lucia.
Min kära sambo hade börjat förbereda medans jag arbetade.
Men jag vet inte om Julen har någon egentlig djupare historisk innebörd. Men för mig likt för säkert många så finns där någon slags tanke inombords att tänka på någon annan istället för en själv. Jag ber alla att tänka på på de som har det svårt eller som sitter där själva framför Tvn ensamma med en micropizza till Julmat. Till dem som inte har en stor familj att fira Julen med, till de som inte har ekonomin att köpa julklappar till höger och vänster, till de som inte ens har en bostad att fira Julen i utan som får sin lilla Julglädje i någon av de olika kyrkor med mera som har öppet innan och under Jul och där frivilliga krafter bjuder på lite mat och glädje. För de som är ensamma och som sitter där framför Tvn och som kanske bara önskar att Julen är förbi tänker jag på.
Julen är underbar tycker jag och jag skulle önska att man ibland var lite som Kart Bertil Jonsson vars far ägde ett varuhus och vilkas släktingar ändå inte skulle sakna någon present som de ändå kunde köpa massor utav. Ja då kan de presenterna få sprida lite glädje någon annanstans.
(Bild från SVT, se på Karl Bertil Jonsson på Julafton)
 
På kvällen så blev det TV och Pizza. Till min fasa i Postkodmiljonären så visste inte varken den tävlande eller publiken vad en arkeolog är och vad den studerar och forskar på?
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
0 kommentarer publicerat i Allmänt, Arkeologi;
Taggar: Advent, DelaMedSig, Ensamma, Förbereda, Glögg, Granen, Innebörd, Julafton, Julbock, Julen, Julgran, Julstakar, Jultider, KarlBertilJonsson, Livet, Lussekatt, Njuta, Pizza, Pynta, TV, Tomtar, TänkaEfter, funderar, historia, mat