Dagens andra film och tv-tips från en ovanligt ledig och avkopplande dag

Dagens andra film och tv relaterade tips är först en Fransk film jag såg. Franska filmer kan både vara väldigt bra och ibland lite knasiga tycker jag. Ibland sitter man och undrar vad är det jag ser på, men ibland så fängslar dom. Egentligen så gäller väl det filmer överlag. Skönt också idag att jag har varit relativt ledig.
Filmen heter Le couperet (The Ax) på Svenska (Mördande konkurrens)
Filmen handlar om en projktledare vid ett pappersbruk som har allt en fin familj, fint hus, ett bra arbete där han är framgångsrik med en hög lön. Han har arbetat där under många år men så en dag sägs han upp på grund av omorganiseringar i företaget. För han är arbetet allt, men han får en fallskärm på 15 månadslöner och tror han skall få ett nytt arbete med en gång. Han märker dock att han är inte ensam, det finns fler välutbildade och framgångsrika i samma situation som han som söker arbete inom samma sektor som han. Han håller skenet uppe för omgivningen och för sin familj som tror att på dagarna söker han massor med arbeten. I själva verket så är han ute och mördar sina konkurenter. Psykopat som han är så inser han att det bästa sättet att få ett nytt jobb i sektorn han vill är att ta reda på vilka som har samma eller bättre CVs och helt enkelt mörda dom tills han är den enda kvalicerade kvar och då skall han mörda en projektledare på ett framgångsrikt företag och bli erbjuden jobbet.
Tänker inte berätta här hur filmen slutar, men se den. Både bra spelat och intressant, och filmen med den psykiskt sjuke mannen tar upp ämnen som är relevanta att diskutera i dagens samhälle med ständiga ekonomiska svängningar
Jag själv har ju varit med i några produktioner som har sänts främst på SVT. Ett av de senaste projekten jag var med i var en informationsfilm för en myndighet som berör internetsäkerhet. Jag och tre till spelade en slags agenter/hackers. Var otroligt roligt att spela in det, men tyvärr så kom vi inte med särskilt mycket i den färdiga filmen. Filmen är ganska kort och vårt deltagande syns det inte mycket av trots flera filmsekvenser som filmades. Jag syns knappt och det är bara min rygg och en sekvens där mina händer skriver som syns. Tråkigt att de inte fick plats med mer av vårt deltagande och jag tror det hade spetsat filmen lite. Men jag förstår att det är mycket som skall få plats och hinnas med att förmedla.
Bra film tycker jag och om ett viktigt ämne kolla gärna klicka på länken.
 
 
Jag kanske syns framöver igen i TV-rutan, vem vet?
 
Ikväll lagade mitt hjärta en underbar kvällsmåltid. Pastagratäng med rökt Bacon, Zucchini, tomatsås, och ost.
Riktigt gott!
Och på TVn gick Jul med Ernst, det bakades bröd i vedugn och man fick riktigt med Julkänslor.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
En kommentar publicerat i Allmänt
Taggar: Arbete, Film, Frankrike, FranskFilm, Information, Informationsfilm, Internet, Internetsäkerhet, JulMedErnst, Julmys, Jultider, KopplaAv, LedigDag, Livet, Matlagning, Mördandekonkurrens, Pasta, PastaGratäng, Produktioner, RöktBacon, SVT, TV, TV-tips, TheAx, mat
#1 - - ɑ n n i k ɑ:

Mumsigt!

Svar: ja riktigt gott var det allt :-)
Patrik