Sambon gästbloggar - Recept på Köttsfärsfyllda piroger

Idag har jag, Patriks sambo, fått äran att gästblogga medans han kurerar sig från en förkylning. Köket är normalt sett Patriks space, men idag tog jag mig i kragen och gjorde ett lass piroger. Dom är smidiga att förvara i frysen och ta fram till lunch eller mellanmål.
Börja först med att göra degen; smör, vatten, jäst, lite socker och salt och vetemjöl. Låt sedan jäsa i 40 minuter.
Börja under tiden med fyllningen. Idag blev det köttfärsfyllning. Fräs gullök, vitlök och köttfärs i några minuter. Häll sedan i lite krossade tomater och tomatpuré, låt koka i ca 10 min och ställ sedan av plattan för att svalna något. Krydda med salt, peppar och passande kryddor. Jag tog pizzakrydda.
Dela sedan degen i 24 små knyten som kavlas ut till ca 12 Cm stora cirklar. Lägg ca 3 msk fyllning mitt i cirkeln och vik över till en halvmåne. Tryck till kanterna med en gaffel för att försluta.
Pensla pirogerna med ägg och in i ugnen på 225 grader.
 
0 kommentarer publicerat i Mat och Dryck
Taggar: Blogg, Blogginlägg, Deg, Fräsa, Gästblogg, Kavla, Krydda, Kök, Köket, Köttfärs, LunchTips, MatTips, Matlagning, Pirog, Piroger, Pizzakrydda, TomatPure, Ugn, jäsa, krossadeTomater, mat, Ägg