Nyårsafton förbereds i köket och tankar om folkhemmet ekar

Nyårsafton stundar imorgon. Förvisso arbetar jag först under dagen med mina tåg, men sedan skall vi ha en msyig nyårsafton med massor med god mat och dryck. Jag gjorde en rödvinssås som vi skall ha till morgondagens mat vilket blir en variant på Biff Wellington, den gamla klassikern.
Bara skala och hacka Sharlottenlöken, och steka den lite lätt sedan på med vin, timjan, lite vilt och kalvfond. Duttade i lite Balsamico också. Lite Tomatpure och salta och peppra och smaka av och eventuellt krydda mer. Koka upp och sedan sila såsen. Sedan eventuellt reda den. Jag redde den lite.
Blev riktigt gott och kommer bli perfekt till morgondagens middag.
Jo medans jag stod i köket så tänkte jag på det senaste avsnittet av serien Historieätarna som går på SVT. Gillar skarpt det programmet för på det sättet de blandar kunskap med lite tokigheter. Sist var det 1930-talet vilket innebar mycket smörgåsar och inte minst starten på det Svenska folkhemmet. Det Svenska folkhemmet var en ide som grundades i slutet av 1920/början av 1930 talet. Människor skulle bo bra oavsett inkomst och det skulle finnas en trygghet, arbete och ordning. Mycket går att säga om det Svenska folkhemmet både bra och dåligt, men jag gillar tanken att man nu helt plötsligt började se till att människor bodde bra och framför allt hade ekonomiska möjligheter att bo bra. I avsnittet tog de även upp att man hade bostadsinspektioner vilket helt enkelt var inspektioner som kom och tittade hur rent man hade det och så allt fungerade exempelvis ventilation. Visst kanske lite integritetskränkande, men samtidigt så gillar jag tanken eller snarare iden bakom tanken. Man måste förstå att man gick in i en helt ny tid med ett nytt sorts boende. Det var så nytt för många att inspektionerna säkerligen fyllde ett syfte. Sedan kan jag tycka att det kanske skulle kunna behövas idag med. Exempelvis så mår ju alla bra i ett botadsområde om det är rent och fint runt en. Nåja mer om folkhemmet kommer säkerligen i framtida inlägg.
Länk till avsnittet med Historieätarna http://www.svtplay.se/video/2549281/historieatarna/avsnitt-6
Jag köpte och testade en dryck idag som de dricker ofta i Historieätarna nämligen Svagdricka vilket man drack från medeltiden fram till cirka 1970-tal. Det var ju en dominerande dryck och det var inte gott kan jag säga. Som en blanding av Öl och Julmust som har blivit avslagen och där någon har slängt i lite socker. Men man kände folkhemmetsvindar när man smakade på Svagdrickan.
Något som också hör eran 1930-tal till är Funkisstilen vilken jag älskar. Tycker Funkishusen och den byggnationsstilen är så fin. Skall ge mig ut en dag i min stad Göteborg och fotografera Funkishus.
(Bilder på olika Funkishus från Wikimedia Commons)
 
 
0 kommentarer publicerat i Allmänt, Mat och Dryck;
Taggar: 1930-tal, Arkitektur, Balsamico, BiffWellington, Folkhemmet, Fotografera, Funkis, Historieätarna, Julmust, Köket, Livet, Matlagning, Middag, Nyår, Nyårsafton, Rent, Rödvinssås, Sharlottenlök, SvenskaFolkhemmet, TV, Timjan, Tomat, dryck, historia, mat, ordning, svagdricka