Oväntade men sevärda och tänkvärda filmvisningar för mig själv

Film kan ibland problematisera fram tankar och funderingar, känslor vilka sträcker sig från allt mellan skratt, gråt, förtvivlan, hopp, ilska, skräck ja alla känslor som vi förhoppningsvis besitter.
Ofta brukar man väl dock se en sorts filmer, man söker sig gärna till bekväma marker. Jag brukar alltid se faktafilmer eller filmer som har en direkt anknytning till en verklig händelse eller så brukar jag se kriminal och deckarfilmer. En och en annan Science Fictionfilm blir det också.
Idag så hade jag en välbehövlig ledig dag och efter att ha varit inne och snurrat en del i centrum så var det bara att inta soffläge och med plattan avnjuta lite filmer. Idga när man via sin surfplatta kan ha åtkomst till tusentals filmer så är det ibland för inte säga alltid svårt att bestämma sig för vilken film man skall se.
Oväntat för mig så blev det två filmer med temat flykt, drömmar, fattigdom, hopp, förtvivlan, att ha och inte ha, hederskultur och våld. Filmer som väckte tankar inom en. Vi har det ganska bra här i Sverige.
Filmerna var följande
 
Eden Is West.jpg
 
Before Snowfall poster
http://www.imdb.com/title/tt2560440/                Before Snowfall
 
Är flera problematiska och svåra ämnen som filmerna tar upp och rekomenderar verkligen de som ramlar in på den här bloggen att se filmerna.
 
0 kommentarer publicerat i Allmänt
Taggar: BeforeSnowfall, Berörd, BraFilm, Drömmar, EdenIsWest, Europa, Fattigdom, Film, Flykt, Förtvivlan, Hopp, Ilska, InteHa, Känslor, Kärlek, Livet, RoadMovie, Smuggla, TänkaEfter