Filmer från en värld och tid som ej längre finns får i alla fall mig att fundera

Där tittar någon in i kameran, leendes på en Gondol i Venedig. Troligen ovetandes att någon 75 år senare skulle sitta i Sverige och titta på den privata inspelande hemmafilmen i färg om semesterresan genom Europa månaderna innan det Andra Världskriget bröt ut. Eller paret Axbergs resa år 1954 med Svenska Amerikalinjens fartyg, att någon skulle sitta och titta på den filmen med fascination 61 år senare, det kunde de väl inte tänka sig.
Upp i luften far SFs egna flygplan Se-Fyr år 1937 på en resa genom Sverige, Kalmar, Norrköping, Visby, Stockholm skymtar därunder. Ett Sverige som inte längre finns, men som ändå finns, en tid som inte längre finns men som ändå finns på sätt och vis eftersom jag ser den skymta förbi på skärmen. Kanske är det så som filmen är producerad, men jag fylls med lugn och lite nostalgikänsla trots att jag inte levde då och inte på många många år efter filmen heller. Men man fylls nästan med en känsla att jag skulle också vilja flyga över 30-talets Sverige eller resa i stil över Atlanten. Må så vara att det tog en vecka eller så, men måste vi alltid ha så bråttom? Deadlinen tickar neråt, tick tack, tick tack snart är det dags för presentationen. Projektet skall lanseras, de 150 mailen skall skrivas och 300 mailen skall besvaras. Tick tack, tick tack klockan flämtar och själen som ser på klockan flämtar med i takt. Vi har så bråttom och lever verkligen livet som en berg och dalbana stundtals. Nu gillar jag ett högt tempo och trivs med att ha mycket att göra, men kanske skulle man må bra att ibland resa över Atlanten en vecka istället för att stressa över ihop klämd med 300 andra i en metallcylinder för fort fram skall man idag. Kanske inbland så vet vi inte varför vi har bråttom utan bara har bråttom för att vi nästan är programmerade att vara det. Att stanna upp och fundera.
Nu undrar kanske någon vilsen stackare som råkar ha hamnat på den här bloggen vad pratar han om, och vilka filmer är det han syftar till? Filmarkivet http://www.filmarkivet.se/sv/
(En av filmerna som jag nämner i texten)
 
 
Eller varför inte se när kooperativa rörelsen far till London 1936. Tiden går fort fast ändå långsamt. Gällande tidens obamhärtiga samtidigt underbara framfart skrev jag ett inlägg för ett tag sedan.
 
Några av de filmer ur Filmarkivet som jag har sett är följande.
 
Landet och Folket 1937
Semester på Atltanten 1954
Bilresan till Kontinenten 1939
Vi far till London 1936
Upp genom luften 1936
Göteborg, Hjärtpunkt i Norden 1964
 
Är tacksam att det finns sådana här sidor, och jag hoppas att fler upptäcker en värld och tid som inte längre finns fast den fanns då och likt en dag kanske våra inspelade filmer på mobilen dyker upp på en sida eller i något media som inte finns idag och någon om 70 år likt jag idag fascineras över en värld och tid som inte längre finns.
 
 
 
 
0 kommentarer publicerat i Allmänt, Historia, Resa;
Taggar: 1930, 1940, 1950, 1960-talet, AndraVärldskriget, Atlanten, Dokumentär, Europa, FilmArkivet, FilmSkatt, Filma, Filmas, Filmer, Flyga, Flämta, Internet, Klockan, Livet, London, Mail, Nostalgi, Nostalgisk, Sverige, TV, Tempo, Tiden, Venedig, funderar, historia, lugn, resa, stress