En oas och plats för ro där ute i skärgården

Arbetade lördagen, och efter dagens pass så blev det en tur ut till den underbara ön Styrsö där mitt hjärtas familj bor. Är fortfarande lika förvånad hur vackert där är och vilken ro och lugn man känner när man kommer dit. Bara 30 minuter från fastlandets tempo, jäkt till lugn och ro och en Astrid Lindgren värld.
Klockan 1840 gick båten.
Väl framme så bjöds man på underbart gott hemmalagat Vörtbröd gjort i vedugn. Mitt hjärta och hennes mamma hade bakat hela dagen.
Och inte bara bröd utan även en öl och en underbart god mörk rom.
Jag behövde detta besök på den fina ön då jag har så mycket att stå i till höger och vänster att det var ett behövligt besök bland kobbar och skär.
Dagen efter så passade jag på att gå upp på en höjd och njuta lite, och uppe på höjden så tänkte jag tillbaks på midsommaren som vi firade ute på Styrsö och hur jag längtar tills nästa sommar. Och det diskuterades även ett historiskt och mänskligt intressant ämne i helgen som även innefattade det andra världskriget så det var en mycket bra och trevlig kortvisit på ön.
Arbetet stundade så bara att gå ombord och låta sig föras tillbaka till staden och fastlandet.
 
Dikt av Karin Boye som bland annat uppmärksammades under VM 1994
 
 "Den mätta dagen, den är aldrig störst.
  Den bästa dagen är en dag av törst.
Nog finns det mål och mening i vår färd -
men det är vägen, som är mödan värd.

Det bästa målet är en nattlång rast,
där elden tänds och brödet bryts i hast.

På ställen, där man sover blott en gång,
blir sömnen trygg och drömmen full av sång.

Bryt upp, bryt upp! Den nya dagen gryr.
Oändligt är vårt stora äventyr"
0 kommentarer publicerat i Allmänt
Taggar: AndraVärldskriget, Bröd, Båt, Dikt, Göteborg, Livet, Njuta, Oas, Rofylld, Rom, Saltholmen, Skärgården, StannaUpp, Styrsö, Vackert, Vedugn, Vila, VörtBröd, historia