Nu så kommer julen, nu är julen här, lite mörk och kulen men ändå så kär

Rubriken kanske några känner igen från Karl-Bertil Jonssons Julafton som visas varje julafton. Det är ursprungligen raderna ur en julvisa från 1800-talet.
Men ja Julen är här så kär även om lite mörk och kulen. Vi umgås och njuter av glädje, vila, skratt, god mat, ljus, julmusik. Julmaten är ju underbar, och som man längtar tills sillen, brysselkålen, prinskorvarna med mera. Nu dessa dagar så kommer eventuellt vågen visa något kilogram mer än vanligt.
Hade en underbart trevligt uppesittarkväll med mitt hjärta och hennes underbara familj ute på Styrsö, och till Oldsbergs uppesittarbingo så väntades Julen in. 
I år hade jag äran att få bistå med att klä granen. Det var faktiskt något som jag var stolt över att få bistå med. 
Jag vann 100 kronor och till bingon blev det hemmabakat vörtbröd med skinka. Jag har dock aldrig smör så blev bröd och skinka, men så gott och till det ett glas mörk rom.
Godis fanns det också.
Sedan firade jag Julaftons eftermiddagen hos min mamma och hennes sambo som jag gör varje år, och där vankades det massor med god Julmat. Bland annat en väldigt god kålstuvning som tar tio timmar att göra och som min mammas sambos barn brukar laga. Sedan massor med prinskorvar, köttbullar, sill, lax, skinka, och brysselkål. Familjen betyder mycket för mig!
Tomten kom också, men tyvärr missade jag tomten då jag var ute och handlade tidningen.
Har fått flera fina presenter idag. Av mitt hjärta fick jag en supersnygg tröja och PSGs parfym. Är ju ett stort PSG fan så den gillade jag verkligen och blev väldigt glad. Luktar fräsht men även intensivt. Sedan fick jag också en fin liten mjukis E-coli bakterie.
Vem kan inte bli glad för en sådan liten söt E-coli, och det är verkligen mitt hjärta som kommer på en sådan present. Älskar mitt hjärta så mycket! Nu skall vi bara njuta av den här ledigheten vi har tillsammans även om hon tyvärr fortfarande är ganska sjuk i sviterna av influensan.
 
Julen fortsätter så lite mörk och kulen, men ändå så kär.
Tänker dock på de som inte har en familj och vänner att fira julen med. Eller de som kanske mår dåligt psykiskt eller de som kanske firar sin jul på ett sjukhus. På de barn som inte har en mamma och pappa kvar och som kanske inte ens har ett hem. På de som behöver fira julen sovandes i en trappuppgång eller på en offentlig toalett. På de som sitter hemma ensamma ledsna framför tvn och hör grannarnas glada julfirande. På de som kanske har förlorat sin käresta. Man får verkligen skatta sig lycklig att man har en underbar sambo och familj och vänner!
Är alltid en liten tankeställare att se på Karl-Bertil Jonnsons julafton.
Nu skall julen fortsätta att njutas av och imorgon stundar Lutfisk, dock inte för mig men mitt hjärta och hennes familj gillar det skarpt.
 
0 kommentarer publicerat i Allmänt, Kläder och Doft, Mat och Dryck;
Taggar: Bingolotto, Brysselkål, E-Coli, Familj, Godis, JulSkinka, Julafton, Julen, Julgran, Julklappar, Julmat, Jultider, KarlBertilJonsson, KopplaAv, Kärlek, Köttbullar, Lax, Ledighet, Livet, Lutfisk, MörkRom, PSG, Parfym, Prinskorvar, Rom, Sill, Styrsö, Tacksamhet, Tomten, TänkaEfter, Uppesittarkväll, Vinter, VörtBröd, mat