Dokumentär om kärlek, sjukdom, trohet, och att glömma och glömmas som berörde

Såg en dokumentär som heter Extreme Love Dementia och som är gjord av Louis Theroux. Theroux har gjort flera dokumentärer om flera olika ämnen, vissa tycker jag är bra, men ibland tycker jag att han har ett ganska nedlåtande sätt. Den här dokumentären tyckte jag dock var riktigt bra och riktigt gripande.
Det handlar om demens som drabbar familjer och par.
Länk till BBC programsida, det går inte att se dokumentären där men står lite info. Den går alltid att hitta på nätet.
  
Ena fallet man får följa där drabbas en mamma i fyrtioårsåldern och man får se hur hon genomgår tester och hur det påverkar hennes man, men framförallt deras unga dotter. Ett annat fall där får man följa ett äldre par som har varit gifta i 61 års tid, och där mannen viger hela sitt liv för att ta hand om sin hustru i deras hem. I ett annat fall får man följa ett par i 50/60 årsåldern där mannen drabbats och blev satt på ett hem för dementa, och där hustrun överväger att gå vidare och gå in i en ny fas i hennes liv. I fallet med det äldre paret så förklarar mannen att man har ju avlagt en ed att man skall ta hand om varandra tills döden skiljer dem åt, och jag fastnade verkligen för detta. Jag tror att ger man varandra det löftet så skall man ära det, det vill säga verkligen vara varandra trogna och ställa upp för varandra tills döden skiljer en åt.
Självklart förstår jag att saker och framförallt känslor kan ändras på livets väg, men ger man löftet så tycker jag att man skall hålla det. Självklart om äktenskapet är våldsamt, uselt, eller om förhållandet inte ens är frivilligt ja då självklart tycker jag annorlunda men är det två kära människor som lovar att ställa upp för varandra då skall då skall man  också göra det. Jag kände att den gamle mannen var en riktig hjälte, kanske en sådan som allt mindre finns kvar i vår stressade och ibland avtrubbade värld. Jag känner att jag har lite gamla värderingar kanske, men är stolt över det, och kanske blir allt mindre av oss kvar.
Kanske är det min tro som här spelar in. Jag vräker aldrig min tro på någon och utåt sett så pratar jag sällan om den, men troligen så spelar min tro in i mina resonemang.
Med det sagt så är dokumentären riktigt gripande och skildrar den fruktansvärda sjukdomens brutala kraft och hur den påverkar alla, men framför allt hur de anhöriga till den sjuke drabbas. Vi har väl nästan alla någon i vår närhet eller i alla fall som vi känner till som är drabbad. Så hemskt att se sin vän, syster, mamma, pappa, släkting, käresta tyna bort och dag för dag så blir minnena en efter en utraderade och kvar till slut är bara ett tomt skal, men så kanske ibland så syns glimten i ögat, den igenkännande och bekräftade glimten i ögat som säger jag ser dig min vän. En glimt som kanske bara sekunderna senare är borta förlorad igen.
Ja kanske bara jag som är gammaldags med mina tankar och värderingar, och jag förstår att blir det för jobbigt och en familjemedlem inte längre kan ta hand om den sjuke att man tvingas placera den sjuke på ett hem. Men återigen så tycker jag det är en sådan stor kärleksförklaring att ta hand om sin sjuke partner, vän familjemedlem för i min värld är det sånt man gör inte på grund av att man måste utan på grund av att man älskar någon och det är det rätta.
Tänder ljus och tänker på de drabbade och de anhöriga, och jag tror att någonstans så finns nyckeln så att vi i framtiden kan bota eller i alla fall bromsa sjukdommen effektivare. Jag tror att detta inte behöver dröja så väldigt många år.
Till ljuset för när väl vintersolen tittar fram så är den allt ganska vacker. Bild från en bro påväg till arbetet.
Gillar starkt min nya klocka för övrigt som jag tycker passar fint till mina lite retrostils handskar.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
0 kommentarer publicerat i Allmänt, Hälsa-Medicin, Kläder och Doft;
Taggar: Anhörig, Botemedel, Demens, ExtremeLove, Familj, Gammaldags, Glimt, Handskar, Hopp, Katolik, Klocka, Kläder, Kärlek, Livet, Ljus, LouisTheroux, Läkemedel, Minnas, Sjukdom, Solen, StällaUpp, TaHandOm, Tatuering, Tro, Trohet, TynaBort, Vinter, dokumentär, Äktenskap, ÄlskaNågon