När vet man vad man vill göra när man blir gammal och när blir man gammal nog för att veta

Alla har väl nästan fått frågan någon gång ja vad vill du göra eller arbeta med när du blir gammal? Många har säkert då svarat vad som då kändes eller upplevdes som ett drömmars arbete. Ofta har man kanske inte då man svarade så bra koll på vad ett arbetsliv egentligen är för något eller vad det innebär att arbeta. 
Karl Bertil Jonsson säger varje Julafton att "ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund varpå samhället vilar"
Ja samhället vi lever i bygger ju på att människor arbetar får lön och betalar skatt till staten som i sin tur då kan förse oss med trygghet och säkerhet med mera i vårt liv.
Jag gillar att arbeta, det kan nog inte minst min kära sambo intyga. Jag tror på den gamla hederliga tanken att göra rätt för sig, att vara sin egna herre så att säga att bidra med sitt arbetes svett till att bygga sin familj och samhället.
 
Ja men då var det ju då frågan vilket arbete skall man hänge sin iver åt och på så sätt vara med att bygga samhället och sin familj?
Jag har ett arbete nu som jag trivs alldeles ypperligt med. Arbetar som trafikledare samt som störningsinformatör och oftast med störningar inom tågtrafiken, men även med spårvagns och busstrafik samt båttrafik. En väldigt spännande och intressant arbete där man får tänka fort ibland för att lösa störningar och på bästa sätt informera resenärer och trafikbolag.
(På bilden syns Korsvägen vilket är en av flera knutpunkter för kollektivtrafiken i Göteborg)
Har även arbetat inom sjukvården som Röntgensjuksköterska.
Faktiskt jag på bilden nedan.
Har även arbetat på Hotell under många år och skriver just nu på min masteruppsats inom arkeologi samt håller på med flera olika arkeologiska projekt. Bland annat håller jag mycket på med projkekt som berör det Pre-Columbianska Amazonas.
(Bilder från utgrävning i Bom Futuro i Para Brasilien Amazonas regnskog. Har varit där 2011 och 2012 och fler projektresor blir det nog)
Ja gillar att arbeta och att testa på mycket. Är väldigt nöjd med vad arbetslivet hittils har erbjudit den här skattebetalaren och jag ämnar att betala många mer skattekronor till.
Men ja frågan i rubriken var när vet man vad man vill göra när man blir gammal och när är man gammal nog för att ett slutgitligt beslut måste ha fattats?
Fånga dagen heter det, lev livet som varje dag är den sista, få varje dag att räknas ja många talesätt finns det, men många går där till arbetet varje dag utan någon vidare lust till det medans andra gladeligen skuttar till arbetet. Måste man arbete med samma arbete hela ens arbetsliv tills dagens man går i pension? Nej jag är ett exmpel på att det måste man inte. Klart inte det lättaste att hitta ett arbeta som man trivs med. Jag är i alla fall tacksam för mitt nuvarande arbete som jag trivs väldigt bra med. Livet är till för att levas och man skall vara lycklig i livet och arbetet är en stor del utav livet så därför måste man må bra på arbetet också för då mår man bra även utanför arbetet.
Quem sabe o futuro?
 
Såg idag för övrigt en dokumentär på SVT om en bedragare som föddes i Tyskland men som tog sig till USA och som blev en av landets värsta bedragare. En mycket intressant om än tragisk dokumentär. 
 
 
 
 
 
 
0 kommentarer publicerat i Allmänt, Arbete, Arkeologi, Brasilien;
Taggar: Amazonas, Arbeta, Arbete, Arkeolog, Arkeologi, Brasilien, Bussar, Familj, Göteborg, Hotell, KarlBertilJonsson, Kämpa, Leva, Livet, Lycklig, Röntgensjuksköterska, SVT, Samhället, Skatt, Spårvagn, TV, TV-tips, Tåg, Utbildning, arbetslivet, korsvägen, lön, pension, testaNytt