Föreläsning med Hopptimisten gav en energi och hopp, men eftertanke med!

Var ikväll på en föreläsning av Hopptimisten. Marie Hav Lundkvist heter hon, men kallar sig för Hopptimisten. Var på Scandic Mölndal där jag arbetade för en massa med år sedan. Var först en Italiensk buffe med så mycket god mat och trevligt sällskap.
(Roligt att besöka Scandic Mölndal och väldigt god mat och mycket trevlig personal var det, mycket proffsigt)
Vi satt och pratade om den kommande föreläsningen utav en riktig inspirationskälla.
Marie var för bara några år sedan en aktiv människa på språng i livet och kärriären, hon satt på väldigt höga poster i flera bolag och styrelser, men började märka att något var fel med kroppen. Hon hade drabbats av en fruktansvärd nedbrytande muskelsjukdom som det inte finns något botemedel mot och som bryter ner hennes kropp. Hon sitter nu i rullstol, men något sjukdommen inte kan bryta ner är hennes intellekt, hopp, glädje och vilken fantastisk föreläsare hon var. Hon berättade om situationer hon hade varit med om i det dagliga livet, i kontakt med sjukvården, i kollektivtrafiken med mera!!
(Annons för föreläsningen som var på Scandic Mölndal)
Picture
 
Köpte hennes bok som den först delen hon kunde skriva för egen hand, men som fick avslutas med att hon berättade för sin man vad han skulle skriva. Skall höra på henne igen för det gav en så mycket energi och hopp, men också en tanke att vi måste ändra samhället och dess infrastruktur, värderingar och mycket mera och inte bara prata. Och framförallt se människan!
På kvällen ställde jag mig och funderade på vad jag hade hört och sett medans jag lagade till min kära sambos lunchlåda för morgondagen. Blev en pasta med en slags köttbulle/tomatsås. Blev faktiskt riktigt lyckat. Gillar ju att laga mat och gör det gärna så ofta jag kan. Rekommendear starkt pastasorten på bilden nedan och ni hittar den så testa. Mycket bra kvalitet.
 
 
 
 
 
0 kommentarer publicerat i Allmänt, Hälsa-Medicin, Mat och Dryck;
Taggar: Basilika, Bok, Buffe, Eftertanke, Framtiden, Föreläsning, Hopp, Hopptimisten, Italien, Kämpa, Köttbullar, Livet, Lunchlåda, MarieHavLundkvist, Matlagning, Matupplevelse, Optimism, Pasta, Rullstol, Scandic, ScandicMölndal, Tomat, Tomatsås, Tro, eco pasta la pasta di matilda, mat, sjukdom