Ibland känns sjukvården som ett dubbelt eggat svärd, som livet är ibland

Jag har ju det är året under en relativt kort tid opererats två gånger för mina fötter som inte var i så bra skick. Det gick väldigt bra överlag. Från att jag gick till vårdcentralen till röntgen till planeringsmöte och till operationerna. Jag är så nöjd och kan verkligen inte klaga.
Här låg jag med min fot senast i slutet av september och var mycket nöjd. Har titanskruvar i båda fötterna.
Men som så många säkert har varit med om så kan ibland sjukvården kännas som en labyrint eller i alla fall som en labyrint om man får komma in i dess alla gångar där det känns som personen glömms bort
bland trötta, oangagerade vårdcentralsläkare bland annat som inte tar patienten på allvar. Kanske är det ett systemfel som gör detta, men jag känner många som mår dåligt och där vem som helst förstår att något är ju fel oavsett vad orsaken är, men det finns ett fel där. Jag exempelvis gick flera gånger till vårdcentralen under flera år med kraftig hosta och trötthet. Jag brukade varje vinter hosta tills jag kräktes och kunde aldrig sova någon längre stund. Varje år fick jag sådana här episoder. Alla läkare bara sa förkylning vilket verkar vara något mantra för en trött oangagerad vårdcentralsläkare. När tillslut en läkare beslutade sig för att kolla upp varför jag varje år mådde som jag gjorde så skickades jag för Astma utredning vilket visade att jag hade 40% lungkapacitet. Massa läkemedel under tid gjorde att jag nu har Astman under mycket bra kontroll.
 
När en arkeolog inte kan förklara en fornlämningsplats eller kontext så dras det till med ah det är en kultplats.
 
Likt detta så är vårdcentralsläkarens svar när de inte förstår ah det är förklylning eller stress.
 
Alla är vi människor med glädje, hopp, livslusta, kärlek, hat, ilska, sorg, leklusta inom oss. Vården skall vara en trygg, proffsig lyssnande plats. Där man kan söka vård och känna sig trodd. Ja jag själv har arbetat och varit verksam inom vården. Jag vet att många söker vård som inte behöver det, och det är ett problem. Men man skall lyssna och se och bekräfta alla som söker hjälp.
När en ung människa kommer till vårdcentralen för hon knappt orkar gå, knappt orkar stiga upp på morgonen, har problem med värk och hudutslag, värme och hög puls och blodtryck då inser väl alla att ah något är fel. Nu kanske Sherlok Holmes gnistan i vårdcentralsläkaren tänds och frågan ställs vad kan detta vara, men ja så är det inte alltid. Ta lite tester och skicka hem patienten och vi återkommer. De testerna vi tog såg bra ut, och det är nog stress. Men de finns andra tester och prover som kan göras. Ja en människa som är så trött att hon typ kollapsar när hon skall gå och mår dåligt under en längre tid, kraften finns där inte, och som dessutom har ett icke stressande arbete. Nej herr vårdcentralsläkare det är nog inte stress och ta reda på vaför en ung människa mår dåligt. Visst ekonomiska resurser skall alltid tas i beaktande, men jag har varit i länder där en mycket mindre del pengar går till vården, men där människan ses och lyssnas på betydligt bättre.
Överlag dock tycker jag att vården och personalen som arbetar inom den är fantastisk. Men ibland blir man lite fundersam och trött.
 
Går också i funderingar om framtiden, men mer om det kommer säkert framöver. Nu var det som vanligt dags att förbereda veckans lunchlådor och mat för kvällen. Blev enkelt ikväll. Köttbullar med viltsmak och potatismos med pepparsås.
Gjorde pastasallad också med massa goda grönsaker, kryddor och dressing.
Medans matlagningen skedde så tittades det på Nobellbanketten på mobilen.
Och sedan på Champions Leaguefotboll och match mellan PSG-Barcelona och på spel stod första platsen i gruppen. Barcelona vann till slut macthen och första platsen. Båda lagen är dock vidare.
 
 
 
0 kommentarer publicerat i Allmänt, Fotboll, Hälsa-Medicin, Mat och Dryck;
Taggar: Barcelona, ChampionsLeague, Hjälp, Hopp, Hälsa, Köttbullar, Livet, Läkare, Matlagning, Människa, Nobellbanketten, Operation, Opererad, PSG, Pasta, Pastasallad, Patient, Sjukvården, Smärta, Vårdcentral, mat, pepparsås, potatismos