En oas och vacker by mitt i ett fornlämningslandskap ett stenkast från flygplatsen

Ett stenkast från stadens andra flygplats ute på Hisingen så ligger byn Öxnäs. Många kör dagligen förbi skylten som säger Öxnäs på väg till eller från flygplatsen. Öxnäs är en by som ligger på en liten höjd mitt bland jordbrukslandskap. Byn består att max 10 hus. Den har anor från järnåldern och i och runt byn så finns det flera järnåldersgravfält. Det finns även flera jordbrukslott gränser med anor från säkerligen tidig medeltid. Det är en så mysig liten by, och ett perfekt utflyktsmål. Det finns även i byn flera platser perfekta för en picknick. Att vara så när en storstad och så nära förhistorien är underbart. Det är ett öppet landskap som byn är beläget i säkerligen så som det var under järnåldern då träd användes till hus, att elda med, båtar, verktyg, och träd röjdes för odlingsmark. Man känner verkligen förhistoriens vingslag när man står där och blickar ut över gamla odlingsområden och gravfält. Man ser nästan de forntida långhusen med rök som stiger mot skyn. Finns en del skrivet om Öxnäs by.
Första gången jag och mitt hjärta besökte Öxnäs by var under våren 2013.
Jag hade inget skägg och var korthårig.
Men så under en spontan utflykt för några dagar sedan var jag tillbaka och lika vackert, stilla och rogivande var det vid Öxnäs under vintertid.
 
 
0 kommentarer publicerat i Allmänt, Arkeologi, Historia;
Taggar: Arkeolog, Arkeologi, Fornlämningar, Göteborg, Hisingen, Järnåldern, KopplaAv, Livet, Medeltiden, Odlingslandskap, Rofylld, Stilla, Säve, Utflykt, Vackert, Vinter, Våren, historia, picknick, Öxnäs, ÖxnäsBy