Slalom kring de fallna löven medans sakta vi går genom stan kanske tänkandes på Pasta

På väg hem från arbetet så kryssade jag mig förbi de fallna löven. Löven som slutgiltligen har kapitulerat och hamnat på marken. De grönskande och levande trädens löv har mött vår moderna och kalla asfalt. När jag går hem från hållplatsen så kryssar jag mig fram förbi löven, inte av rädsla för att halka, utan för att jag inte vet varför. Kanske är det av respekt för löven som redan utsatt ligger där på den kalla marken, men kanske är det bara lite vanlig mänsklig räddhet som får mig att likt en slalomåkare sicksacka mig hemåt. Vi människor kan ibland vara rädda för det okända, och vi väljer ofta att försöka undvika det vi känner rädsla för. Som människa kan man även under sin resa genom livet möta svårigheter och kanske är det lättare att inte vilja se och konfrotera svårigheten. Så likt en arbetare som jag på väg hem genom natten så kryssar man kanske förbi svårigheten och det man känner rädsla för istället för att utmana. Är det inte så att vi alla är rädda för något som vi inte vågar ta tag i. Det är väl till en grad att vara människa. Lövet kanske inte är ett löv utan något annat. Det är nog bättre om jag sakta går hem genom stan men i stället för som i sången som Monica Zetterlund sjöng så känner jag ingen sommarvind eller en doft av hö från nån ljuv skärgårdsö utan jag känner bara regn, blåst och ett höstligt mörker där jag vandrar kryssandes mellan löven. Samtidigt som jag på något vis ändå ser det fina med hösten.
 
Innan arbetet så lagade jag som det så ofta blir lite pasta att ha med i lunchlådan. Eller snarare kvällslådan då jag arbetade kväll och delvis natt. Det blev en enkel Pasta med Kapris, Tomat, Rödlök, Chilipeppar, och med egengjord Pesto.
Gillar att testa olika Pastasorter och Olivoljor. Bra Pasta kostar inte så mycket, men skillnaden från en livlös snabbmakaron till en bra Pasta är större än de få kronor som är priset. Det lönar sig att satsa på smaken.
 
Enkelt och gott. Bara att ringla lite Pesto över så blir det riktigt gott. Pastan på bilden är sorten till höger på bilden ovan.
 
 
 
 
0 kommentarer publicerat i Allmänt, Arbete, Mat och Dryck;
Taggar: Blåst, Falla, Hösten, Höstnatt, Italien, Livet, Löv, Matlagning, Människa, Natten, Pasta, Pesto, Regn, Rädsla, Staden, Vandrar, sommar